Gleistein 100 & 10 mT testbanken

Dromec en Gleistein hebben de touwtjes in handen

 Als twee bedrijven in hun sector aan de touwtjes trekken, dan zijn het Dromec en Gleistein wel. De één op het gebied van aandrijvingen en lieren, de ander met touwen, lijnen en kabels in werkelijk alle soorten en maten. Dromec heeft twee nieuwe en geavanceerde testbanken mogen ontwikkelen voor de touwfabriek in Slowakije. Zonder de juiste spanning geen juiste kwaliteit. Eerde Warnaar van Gleistein legt het in de onderstaande video perfect uit!

Het Duitse Gleistein, dat in 2024 het tweehonderdjarig bestaan hoopt te vieren, is de nummer twee in Europa op het gebied van touwproductie. Een familiebedrijf, waar inmiddels de achtste generatie aan het roer staat. Gleinstein vervaardigt touwen met toepassingen in onder meer de offshore, de maritieme sector, zwaar en industrieel hijswerk, de watersport en in speeltuinen. Dagelijks rolt er in totaal ruim 45 kilometer touw uit de productielocaties in Bremen en Slowakije. Meer dan 5000 verschillende soorten touwen zitten in het assortiment, variërend in dikte van 0,3 tot meer dan 360 millimeter.

Voor-rek

‘Een nieuw geproduceerd touw moet eerst stijf worden door het gebruik’, weet Eerde Warnaar, Senior Application Engineer en Business Developer bij Gleistein. ‘Als er spanning op komt te staan, rekt het touw enigszins. Een materiaal als nylon kan wel 18 procent rek genereren. Er zijn klanten die een maximale tolerantie van 1 centimeter eisen. Daarom moeten we exact kunnen calculeren hoelang de reklengte bedraagt bij een bepaalde spankracht (de zogenaamde voor-rek). En dat vervolgens corrigeren tot de gewenste werkelijke touwlengte.’

Meten is weten. Gleistein beschikt voor het analyseren van de voor-rek over twee loodzware testbanken van 300 en 30 ton. Bij Dromec heeft het bedrijf twee nieuwe besteld: van 100 en 10 ton. Die zijn volledig op maat ontworpen, met volledige digitale programmering en automatische winches. De software is ook op afstand te bedienen en te programmeren. Handig als er een storing optreedt in het systeem. Een laser meet de lengtes en de spankrachten, zonder enige kans op afwijkingen.

Touwbreuken traceren

‘Ook voor het traceren van de oorzaken van touwbreuken bieden die testbanken uitkomst. Want we repareren gebroken touwen, als dat economisch lonend en technisch verantwoord is. Strengen kunnen worden gesplitst en aan elkaar geknoopt. Geen twee touwen zijn hetzelfde, nog afgezien van de toepassingen. Elk touw heeft zijn eigen constructie en materialen.’

Dat Dromec de order werd gegund, kwam niet uit de lucht vallen. ‘Gleistein heeft eerder grote winches en spoelen in Rhenen laten maken. Ik ken Cees Drost, de CEO van Dromec, al vijftien jaar. Hun service is altijd uitstekend. Samen met de opdrachtgever werken ze keurig aan een maatwerkoplossing. Dat geeft altijd vertrouwen en een gevoel van tevredenheid.’ De ontwikkeling van de testbanken duurde veertien dagen, terwijl de bouw in drie maanden gereed was.

 

Staat uw favoriete lier of systeem er niet bij?

Speciale lieren, liersystemen, (dek) apparatuur & systemen voor het opwekken van groene energie zijn de ultieme kracht van Dromec. Specials zijn een uitdaging voor onze engineers om de beste technische oplossing te vinden. De korte tijd tussen ontwikkeling en realisatie is ook een grote kracht van ons bedrijf.